100% Gratis     Uniek in Nederland     Actuele kortingen     Altijd de beste deals!    
//De Consumenten­bond adviseert over ­verborgen ­gebreken

De Consumenten­bond adviseert over ­verborgen ­gebreken

De plannen voor je verhuizing zijn misschien al in volle gang. Misschien zit je op dit moment wel tussen de ­verhuisdozen de restjes keuken­voorraad op te eten. Maar weet je wel zeker wat je rechten zijn als ­huizenkoper? ­Wanneer de verhuizing niet zo vlekkeloos ­verloopt als je zou willen, kan het soms heel ­vervelend worden. ­Bijvoorbeeld wanneer er zich allerlei geborgen ­verbreken ­presenteren in je nieuwe stulpje.

Stel, je koopt een huis en komt er na de koop achter dat er ontzettend dure reparatiekosten aan de woning zitten! Wat zijn je rechten als consument in zo’n situatie?

Mededelings- en onderzoeksplicht

Als je een huis koopt dan gelden er bepaalde regels. De verkoper heeft bijvoorbeeld een mededelingsplicht en de koper een onderzoeksplicht als het gaat om beperkingen en zichtbare of verborgen gebreken aan het huis. Als de verkoper niet aan zijn mededelingsplicht heeft voldaan, kan hij aansprakelijk zijn. De verkoper is verplicht u gebreken te melden waarvan hij afweet, maar die niet of niet volledig te zien zijn. Staat er in het koop­contract dat u de woning koopt met alle zichtbare en onzichtbare gebreken waar de verkoper geen weet van heeft? Dan kan het toch zo zijn dat de verkoper aansprakelijk is. De koper moet dan bewijzen dat de verkoper hem niet goed heeft geïnformeerd.

Maar de koper heeft ook zelf een verantwoordelijkheid. Voordat hij de verkoper aansprakelijk stelt, moet hij wel voor de koop zelf goed gekeken hebben of het huis geen gebreken heeft. Hoe ouder een huis, hoe groter de kans op gebreken. Daarom heeft u als koper van een ouder huis een zwaardere onderzoeksplicht. Als het huis nog (vrij) nieuw is, is de verkoper eerder aansprakelijk bij een ­verborgen gebrek dan bij een oud huis.

Joyce Donat, ­woordvoerder van de ­Consumentenbond, beantwoordt ons ­vragenvuur om jou zo goed mogelijk te informeren over jouw rechten als ­huizenkoper.

Wat kun je het beste doen als koper wanneer je denkt dat het huis een gebrek heeft?
Een gebrek moet binnen een redelijke termijn gemeld worden. Doorgaans 2 maanden. Probeer er vervolgens eerst met de verkopende partij uit te komen. Leg afspraken schriftelijk vast. Geef de verkoper de kans om de schade te herstellen. Het is wijs om – wanneer je iets tekent aangaande de aansprakelijkheid – vooraf juridisch advies in te winnen.

Komen koper en verkoper er niet uit dan kan mediation, of uiteindelijk een rechtszaak, een uitweg bieden.

Zijn er contracten die je ­onlangs langere looptijd vanwege ­verhuizing sowieso mag ontbinden?
In de wet is hier niets over bepaald, dus dat hangt af van het contract en de voorwaarden. Voor het opzeggen van abonnementen geldt de Wet van Dam (opgenomen in BW): als je nog binnen de eerste contractperiode zit kun je niet zomaar opzeggen. Het contract “verhuist” dan mee  als de dienst ook op het nieuwe adres te leveren is.

Is je contract stilzwijgend verlengd na de eerste contractperiode of heb je een contract voor onbepaalde tijd? Dan kun je wel opzeggen met opzegtermijn van een maand.

Kun je een paar voorbeelden ­noemen?
Een energiecontract opzeggen kan, maar soms moet je een opzegvergoeding betalen. Zit je nog in je eerste contractperiode en kan de dienst ook op nieuwe adres worden geleverd dan verhuist contract mee, maar het kan zijn dat je het contract kan afkopen. Bij sommige sportscholen is verhuizen geen argument om een contract tussentijds op te zeggen. Belachelijk vinden wij! Daar hebben we ook eerder over gepubliceerd. Gelukkig sluiten steeds meer sportscholen zich aan bij de brancheorganisatie Vitfak! Met hen heeft de Consumentenbond tweezijdige voorwaarden opgesteld (Algemene Voorwaarden die goed zijn voor ondernemer èn consument) en bij die sportscholen kan het wel.

Bij andere zaken, bijvoorbeeld een gehuurde cv-ketel, adviseren we je om goed de algemene voorwaarden van de leverancier te lezen. Die kunnen per geval verschillen.

Zijn er veelgemaakte fouten die je herkent bij verhuizingen?
We hebben geen onderzoek naar veelgemaakte fouten. Ik kan wel twee aandachtspunten noemen (zonder daarbij te zeggen dat het ‘vaak’ fout gaat): Niet alle instanties worden geïnformeerd over de verhuizing. Het is daarom handig om je post nog een tijdje door te laten sturen van je oude naar je nieuwe adres. Zo heb je snel genoeg in de gaten wie je nog niet had geïnformeerd. Verder moeten mensen die verhuizen binnen of naar grote steden eraan denken dat ze in sommige gevallen een vergunning moeten aanvragen om een straat te blokkeren met een verhuiswagen of verhuislift.

Heb je zelf weleens problemen gehad rond een verhuizing met bijvoorbeeld een verhuisbedrijf, plotselinge dure reparaties, of algemene problemen met de vorige eigenaar?
Nee, gelukkig niet! Maar een ­noemenswaardige ervaring die ik heb met verhuizen is dat toen ik mij voor het eerst door een professioneel verhuisbedrijf liet verhuizen, ik steil achterover viel van hoe snel het ging! Het kost wel een enorme klap geld, en verhuizen brengt al vaak zoveel kosten met zich mee, maar het ­verschil zit hem wel in een verhuizing van 2 ­uurtjes toekijken of een hele dag bloed-zweet-en-tranen. Nou is dat laatste ook wel weer gezellig…

Wat is je belangrijkste advies voor verhuizende consumenten?
In een periode van een nieuw huis komt er veel op je af. Neem de tijd om je goed voor te bereiden. De ­Consumentenbond biedt verhuizers

de Verhuiscoach. We bundelen alle nuttige informatie, of je nu verhuist naar een koop- of huurhuis, in een aantal e-mails. Zo heb je als consument de belangrijke informatie altijd bij de hand en weet je zeker dat je niets vergeet te regelen.

de Consumentenbond logo
2017-12-28T15:05:59+00:00